Websites die werken

- interview-

Trydot Website Communicatie Matrix

De inhoud van de website

Wie wilt u bereiken met uw website? Wat wilt u vertellen en hoe spreekt u uw doelgroep het beste aan?
Belangrijke vragen bij het ontwikkelen van de inhoud voor uw website.
Een succesvolle website werkt. Uw informatie is toegesneden op uw doelgroep en vertaald in een passende samenstelling van tekst en beeldmateriaal.
Uw bezoeker voelt zich verbonden, wordt voorzien in zijn haar informatiebehoefte en gaat mogelijk over tot actie. Wat is daar voor nodig?

1. Uw doelgroepen.

Iedereen willen bereiken is niet effectief, beter is uw doelgroep(en) direct aan te spreken.
Uw bezoeker voelt dan meer verbonden met uw informatie.

Vraag 1:
Welke publieksgroepen wilt u bereiken met uw website, bijvoorbeeld bestaande klanten, sollicitanten, nieuwe klanten, branchegenoten, studenten, ouderen etc.

2. Informatiebehoefte van uw bezoeker

Uw bezoekers komen over het algemeen niet toevallig op uw website. Het bezoek gaat vooraf aan een bepaalde informatie behoefte. De bezoeker heeft uw site bijvoorbeeld gevonden via een verwijzing op een andere site, een zoekmachine of kent uw bedrijf reeds en bezoekt uw site direct.
Uw website werkt alleen als deze de informatiebehoefte van uw bezoeker direct weet te honoreren. Ken daarom de behoeftes, en interesses en voorkennis van uw bezoeker en pas uw informatie daarop aan.

Vraag 2:
Waar zijn uw bezoekers naar op zoek en met welke voorkennis?

3. Het karakter van uw bezoeker

Ieder merk, restaurant of tijdschrift heeft een eigen karakter wat bewust is afgestemd op haar publieksgroepen. Dit geldt ook voor een goede website, uw bezoeker moet zich thuis voelen op uw site.Kleurgebruik, lettertype, beeldmateriaal, beeld tekst verhouding en schrijfstijl spelen hierbij een belangrijke rol.
Ken het karakter van uw bezoeker; Is het een funshopper, runshopper, zakelijk of informeel karakter, chique of cheap, academisch of ongeschoold, tieners of ouderen en waar is men gevoelig voor.

Vraag 3:
Omschrijf het karakter van uw bezoekers?

4. Communicatiedoelen

Wat wilt u met uw site bereiken en welke boodschappen en informatie wilt u uw bezoeker meegeven? Wilt uw bezoeker overtuigen van de kracht van uw product of dienst?
Uw bezoeker motiveren en tot gedragsverandering aanzetten of juist louter informatie verstrekken?

Vraag 4:
Beschrijf in algemene termen: Wat moet het eindresultaat zijn van uw communicatie-inspanningen.

5. Uw verhaal

Het vermelden van uw missie statement en bedrijfsdoelstellingen op uw website is voor een bezoeker vaak niet echt interessante kost. De informatie op website moet aansluiten bij de informatiebehoefte van uw bezoekers.

Vraag 5:
Wat wilt u vertellen in uw website en waarom? Sluit dat aan op wat uw doelgroep zoekt? Hoe kunt u dat boeiend en goed doen?